tiistai 9. huhtikuuta 2013

Hyvän mysteeriostajan piirteet

Kysyin eräältä mystery shoppereita rekrytoivan yrityksen työntekijältä miksi hän on viime aikoina tarjonnut niin paljon keikkoja minulle. Vastaus oli, että hän tietää soittaessaan minulle, että keikka tulee suoritetuksi ja raportoiduksi sovitulla tavalla. Tämän vuoksi hän tarjoaa yksittäisten keikkojen lisäksi ketjutettuja reittejä, ja houkuttelee näihin korotetuilla palkkioilla.
Aikomuksena ei ole kehua itseäni, vaan todeta hyvin yksinkertainen mutta käänteentekevä seikka, jos haluaa olla haluttu mystery shopper -tutkimuksia tekevä ihminen. Täytyy olla luotettava!

Olen lukenut joistain keskusteluketjuista, kuinka ihmisillä on ollut varsin eriäiviä mielipiteitä ja kokemuksia tästä.... harrastuksesta. Joku on todennut että homma on, vaikkakin lyhytkestoista, mutta typerää ja huonosti palkattua / korvattua. Joku toinen taas on todennut tähän että korvaukset kasvavat kun tekee enemmän keikkoja. Itse alan olemaan juuri samaa mieltä jälkimmäisen kanssa.

Kun ihminen sitoutuu tekemään tehtävän A, hänen odotetaan sen myös tekevän tiettyjen standardien mukaan. Kuviohan menee siten että

1. shopperina toimiva ihminen tekee havaintoja tietyistä asioista, jotka hän raportoi eteenpäin. Raportointimenetelmänä voi olla vapaita tekstikenttiä, monivalintavastauksia tai yleisimmin näiden yhdistelmiä.

2. Mystereitä rekrytoivassa firmassa on työntekijä, joka purkaa havainnointiraportit sellaiseen muotoon, jonka tulokset voidaan edelleenraportoida tilauksen tehneeseen yritykseen. Mikäli mystery shopperin raportti on epäselvä, niukka ilmaisultaan, tai peräti väärin tehty, on vaikea saada kunnollista raporttia eteenpäin. Hyvä havainnointiraportti on sellainen, jonka luettuaan rekryfirman työntekijällä on helppo luoda mielikuva havainnointitilanteesta, vaikka ei ole itse ollut paikalla. Vrt. seuraavia ilmaisuja, joilla kuvataan kuvitteellisen myymälän edustan siisteyttä:
  • Vähän roskainen
  • Myymälän edusta oli siisti ja huoliteltu, mm. tervetuloa -kyltti ja istutuksia isoissa ruukuissa sekä muuta rekvisiittaa. Edustalle oli kuitenkin kerääntynyt ohikulkijoiden heittämiä roskia kuten tupakan tumppeja ja kuitteja.
Kumpi edellä olevista antaa paremman kuvan rekryn työntekijälle?

3. Havainnointiraportin ollessa hyväksyttävä ja asioinnin oikeaan aikaan tehty, mystery shopper saa korvauksen.


Luotettavuuden lisäksi koen itse tärkeänä seikkana olevan sen, että pystyn tarjoamaan vähän enemmän kuin mitä vaaditaan. Firmoilla on tietyt vähimmäisvaatimukset että asioinnit tulkitaan hyväksytyiksi. Jos suoriudun paremmin kuin mitä alimmillaan pitäisi, olen todennäköisemmin se jota käytetään jatkossakin. Tähän asti se on toiminut näin, ja sen huomaa parempina keikkoina ja siten korvauksina. Ei ole mitenkään mahdotonta saada tunnin hommasta 100€. Harvinaisempaa, mutta ei mahdotonta. Viime ajan korvaukset ovat olleet 30-50 euroa per keikka, vaikka teinhän joku aika sitten ainoastaan ruokapalkalla erään ravintolahavainnoinnin.

Tänään tein aivan uudenlaisen mysteerikeikan, uudella toimialalla. Matkustin toiselle puolelle Suomea tutkien joukkoliikenteen toimivuutta. Oli erittäin mukava tapa viettää päivää!
Keikkojen määrä tänä vuonna 56. Yksi sovittuna tälle viikolle, odottelen eräästä paikasta yhteydenottoa jonka piti tulla jo aikaa sitten...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti